LAWETA-OLSZTYN.PL

LAWETA OLSZTYN I OKOLICE 24H

blog

ZADZWOŃ TERAZ
502 620 705

Urwane lub uszkodzone koło – co robić?

Elementy zawieszenia oraz koła są newralgicznymi elementami samochodu. Trudno zaprzeczyć, by jazda z uszkodzonym kołem nie była niebezpieczna, więc warto wiedzieć, co może w tym elemencie się zepsuć, a ponadto, jakie są najpopularniejsze szkody z tym związane. Często dochodzi do nich na przykład na parkingu lub w czasie powolnej jazdy. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której nagle coś strzeli w okolicy koła, może mieć to różne przyczyny, a każdorazowo reakcja powinna być nieco inna.

 

Coś stuka w kole w czasie jazdy – co robić?

 

Jedną z oznak uszkodzonego koła może być delikatne lub bardziej intensywne stukanie w okolicy błotnika. Zazwyczaj taki stukot dochodzi spod auta. Jeśli pojawia się to w czasie jazdy, w grę wchodzi wiele możliwości. Najbardziej powinno to skłonić kierowcę do natychmiastowego zatrzymania się, gdy stukanie pojawiło się nagle. Może to oznaczać na przykład przebitą oponę, co zmusza do wymiany koła na zapasowe. Zazwyczaj jest to jednak widoczne, gdyż auto ewidentnie zwalnia i zaczyna je znosić na bok. W żadnym wypadku nie należy wtedy kontynuować jazdy. Jeśli jednak stukanie jest stosunkowo mało intensywne, ale faktycznie auto zaczyna prowadzić się gorzej, a kierownica chodzi ciężej, możliwe jest, że pękła opona, ale samochód ma założone specjalne opony, które nawet po przebiciu nie kładą całego auta bezpośrednio na feldze. Z taką oponą można jechać nawet z prędkością kilkudziesięciu kilometrów na godzinę, jednak jeśli faktycznie doszło do uszkodzenia opony, trzeba się zatrzymać i to zdiagnozować.

 

W następnej kolejności trzeba udać się do wulkanizatora lub od razu zmienić koło na w pełni sprawne, gdyż tego typu opona bardzo szybko się zużywa i dość szybko będzie do wymiany, jeśli będzie się kontynuować jazdę. Ponadto trzeba pamiętać, że z taką oponą nie należy jechać zbyt szybko, a szczególnie trzeba uważać na zakrętach.

 

Stukanie spod koła

 

Może stukanie może być spowodowane także obluzowaną śrubą. Zdarza się tak zwłaszcza wtedy, gdy niedawno się zmieniało opony na nowe, a podczas zakładania kół doszło do niedokładnego dokręcenia śrub. Może to objawiać się narastającym stukaniem, które staje się coraz bardziej intensywne. W takiej sytuacji trzeba czym prędzej uzupełnić brakującą śrubę, gdyż pozostałe także będą się szybko obluzowywać, co grozi nawet całkowitym urwaniem śrub i odpadnięciem koła. Jest to jednak skrajna sytuacja. Wystarczy szybko uzupełnić śrubę i przede wszystkim nie jechać zbyt szybko, zanim się tego nie zrobi.

 

Urwane koło na parkingu – co jest przyczyną?

 

Bardzo popularną awarią związaną z kołami jest wypadnięcie sworzni wahacza. Jest to o tyle specyficzna sytuacja, że zdarza się zazwyczaj na parkingach podczas wykręcania lub skręcania kół, podczas gdy auto niemal stoi w miejscu. Sworzeń wahacza to element mocujący wahaczy, które odpowiadają za mocowanie koła. Jest to mało precyzyjne określenie, ale oddaje istotę rzeczy. Efektem urwania się sworznia jest to, że koło niemal całkiem odpada od mocowania, a samochód osiada na błotniku. Wizualnie daje to wrażenie, jak gdyby urwało się koło. Przyczyną takiej sytuacji może być wadliwy sworzeń lub nieprawidłowy montaż. Często po prostu urwanie się tego elementu jest efektem zmęczenia materiału, który jest już wyeksploatowany. Nie da się z tym nic zrobić na miejscu, gdyż wymiana koła nie jest możliwa. Trzeba też wymienić cały element, a to wymaga podniesienia auta na podnośniku. Chcąc uniknąć takiej sytuacji, nigdy nie należy kręcić kierownicą, gdy auto stoi w miejscu. Powinno się przynajmniej powoli toczyć.

 

Urwane koło – jak przetransportować auto?

 

Gdy do tego dojdzie, trzeba wezwać lawetę, gdyż holowanie przez inne auto jest niemożliwe. Nawet przepchnięcie auta o kawałek nie przyniesie efektu, gdyż jedno koło jest całkiem unieruchomione. Trzeba wtedy wezwać specjalną lawetę, która podniesie cały przód do góry i wciągnie auto w ten sposób. Tradycyjne wciągnięcie linką może nie przynieść efektu, a przynajmniej nie zrobi się tego bez dodatkowego sprzętu.

 

powrót do bloga »

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!

ZGŁOŚ SIĘ DO NAS POPRZEZ FORMULARZ! ODDZWONIMY!
6 + 4

PARTNERZY

NASI STRATEGICZNI PARTNERZY

Szanowny Użytkowniku!
Szanując Państwa prawo do prywatności jako prowadzący Serwis Internetowy (dalej „Serwis”) oraz Administrator danych osobowych (dalej „Administrator”), w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1 – ogólne rozporządzenie o ochronie danych – dalej „RODO”), niniejszym przedstawiam Politykę Ochrony Prywatności – więcej, oraz Regulamin Serwisu Internetowego – więcej, obowiązujące w Serwisie.

W ramach Serwisu stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Państwa indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu. W każdej chwili możecie Państwo dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies. Dodatkowe informacje na ten temat znajdują się Polityce Plików Cookies – więcej.